', 'auto'); ga('send', 'pageview');
Menu

Obiektywnie o Finansach

Ciekawe wiadomości z branży finansowej, newsy, analizy, rankingi, zestawienia, informacje o usługach finansowych, omówienie haczyków w promocjach oferowanych przez banki, SKOK-i, fundusze inwestycyjne

Bankowi liderzy i autsajderzy płatności mobilnych

maciejka51

Dostęp do nowoczesnych rozwiązań płatniczych na smartfonach ma już przeszło 90 proc. klientów banków w Polsce. Wciąż brakuje ich w pięciu ogólnopolskich instytucjach komercyjnych, ale część już nad tym pracuje.

Bankowość mobilna to m.in. możliwość zarządzania środkami na koncie osobistym przez komórkę, płacenia smartfonem w punktach stacjonarnych i internecie czy szybkie przelewy na numer telefonu. Umożliwiają to aplikacje mobilne banków i nowoczesne instrumenty płatnicze, w tym e-portfele (m.in. Google Pay, Apple Pay), w których zapisuje się cyfrowe kopie posiadanych kart płatniczych.

 

Płatności mobilne rosną jak na drożdżach

 

Liczba użytkowników płatności mobilnych w Polsce szybko rośnieUżytkowników bankowości mobilnej jest już 10,5 mln i przybywa ich w tempie 20-30 proc. rocznie. Jak informuje Bankier.pl, w największych bankach (PKO BP, Bank Pekao, Santander, mBank, ING, Millennium) klienci częściej logują się na konto osobiste z poziomu urządzenia przenośnego niż normalnego komputera czy laptopa.

Jeszcze większa jest dynamika transakcyjności klientów bankujących mobilnie. W II kwartale użytkownicy Blika użyli go przeszło 24 mln razy. To trzy razy więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Jednocześnie w pierwszych trzech kwartałach tego roku przeprowadzili w nim 57 mln transakcji finansowych, czyli niemal dwukrotnie więcej niż w całym 2017 r. Schemat stworzony przez Polski Standard Płatności odpowiada za 1/3 wszystkich operacji finansowych wykonywanych w aplikacjach mobilnych banków.

Eksperci szacują, że zbliżeniowo smartfonem płaci u nas 1,8 mln osób. To grono również bardzo szybko się powiększa. We wrześniu przyrost w stosunku do marca wyniósł 35 proc., a w porównaniu do roku poprzedniego – aż 200 proc.

Dziś z Blika mogą korzystać klienci 14 banków komercyjnych. Tyle samo udostępnia Google Pay (do tego trzeba doliczyć część podmiotów z sektora spółdzielczego). Natomiast Apple Pay oferuje 11 instytucji, a przynajmniej dwie kolejne wdrożą ten system w ciągu najbliższych miesięcy.

 

Banki oferujące rozwiązania płatnicze na smartfony

Bank

Blik

Google Pay

Apple Pay

Garmin Pay

HCE

PKO BP

+

 

+

+

+

Bank Pekao

+

 

+

 

+

Santander

+

+

+

+

+

mBank

+

+

+

 

 

ING Bank Śląski

+

+

 

 

+

Bank Millennium

+

 

 

 

+

BGŻ BNP Paribas

+

+

+

 

 

Alior Bank

+

+

+

 

+

Getin Bank

+

+

+

 

 

Raiffeisen Polbank

+

+

+

 

 

Citi Handlowy

 

+

 

 

 

Credit Agricole

+

 

 

 

 

Eurobank

 

+

 

 

+

BPS

 

+

 

 

 

SGB

 

 

 

 

+

Inteligo

+

 

+

+

+

Orange Finanse

+

+

 

 

 

Plus Bank

 

+

 

 

 

T-Mobile Usługi Bankowe

+

+

+

 

+

Nest Bank

 

+

+

+

 

Źródło: Cashless.pl, stan na 30.10.2018 r.

 

Masz tam konto osobiste? Nie zapłacisz smartfonem

 

W sumie banki umożliwiające klientom regulowanie należności za zakupy smartfonem (zbliżeniowo albo z użyciem kodów) obsługują grubo ponad 90 proc. sektora detalicznego. Wciąż żadna postać płatności mobilnych nie jest dostępna w kilku podmiotach o zasięgu ogólnopolskim. Chodzi o:

  • Bank Pocztowy,
  • EnveloBank,
  • BOŚ,
  • Idea Bank,
  • Toyota Bank,
  • Deutsche Bank.

 

Kolejne wdrożenia płatności mobilnych

 

Wiadomo, że nad wdrożeniem Google Pay pracuje organizacjaBanki, w których brakuje płatności mobilnych kierowana (tymczasowo) przez Jakuba Słupińskiego. Ma się to stać w 2019 r., ale bank nie precyzuje dokładniejszego terminu.

Dodatkowo w przyszłym roku obecni klienci Banku Pocztowego będą mogli korzystać z aplikacji EnveloBanku bez konieczności zmieniania numeru rachunku bieżącego, tracenia ustawień czy historii transakcji.

Założenie jest takie, by Google Pay było jednocześnie dostępne zarówno dla klientów Banku Pocztowego, jak i jego cyfrowej marki, czyli EnveloBanku – mówi Bartosz Trzciński rzecznik obu podmiotów.

Ustaliśmy, że ani z Blika, ani z żadnego z globalnych systemów płatności mobilnych nie będą mogli – na razie – korzystać klienci Idea Banku. Instytucja kontrolowana prze Leszka Czarneckiego zdementowała też doniesienia, jakoby miała pracować nad uruchomieniem Apple Pay.

BOŚ planuje wprowadzić do oferty rozwiązania płatnicze na smartfony w 2019 r. Niewykluczone, że stanie się to wraz z udostępnieniem przez niego nowej aplikacji mobilnej, tj. w II kwartale.

- Obecnie rozważamy takie rozwiązania płatnicze jak Google Pay, HCE czy Blik - mówi Agata Habel z biura prasowego tej instytucji. - Jeszcze w tym roku zorganizujemy konsultacje z fokusową grupą naszych klientów. W trakcie tych spotkań omówimy m.in. obszar rozwiązań płatności mobilnych i zbliżeniowych, które zamierzamy przyłączyć - dodaje.

Deutsche Bank właśnie został wchłonięty przez Santandera, który przoduje w kwestii rozwiązań płatniczych na smartfony w Polsce. Organizacja, którą kieruje Michał Gajewski, proponuje klientom aż pięć systemów (poza trzema najpopularniejszymi udostępnia także współpracujące z inteligentnymi zegarkami Garmin Pay i Fitbit Pay). Jednak byli klienci Deutsche Banku, by móc ich używać, muszą zmienić taryfę ROR-u i wyrobić nową kartę debetową.

Nie udało nam się dowiedzieć, co w temacie płatności mobilnych planuje Toyota Banku. Jego przedstawiciele nie odpowiedzieli na nasze pytania. Lecz jest to na tyle niszowy i specyficzny bank, że prawdopodobnie dla żadnego klienta nie jest tym najważniejszym i w związku z tym brak jakiegokolwiek systemu do płacenia komórką nie powinien być dla nich problemem.

 


Maciej Kusznierewicz

© Obiektywnie o Finansach
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci