', 'auto'); ga('send', 'pageview');
Menu

Obiektywnie o Finansach

Ciekawe wiadomości z branży finansowej, newsy, analizy, rankingi, zestawienia, informacje o usługach finansowych, omówienie haczyków w promocjach oferowanych przez banki, SKOK-i, fundusze inwestycyjne

Największe innowacje polskiej bankowości w 2017 r.

maciejka51

Sektor bankowy w naszym kraju należy do najbardziej rozwiniętych na świecie, co potwierdzają wprowadzane nowości. Szczególnie warte podkreślenia są te rozwiązania, które ułatwiają życie klientom. Takich udogodnień w 2017 r. nie brakowało.

W ubiegłym roku, podobnie jak wcześniej, działające w Polsce banki wprowadziły wiele nowych rozwiązań, które ułatwiają życie klientom. Niektóre z tych nowości z pewnością trwale zmienią nasze zwyczaje w obszarze finansów i korzystania z usług finansowych.

Zapraszamy do zapoznania się z cyklicznym przeglądem największych innowacji polskiego sektora bankowego. Tym razem opisujemy unowocześnienia wprowadzone na masową skalę w 2017 r.

 

Wideoweryfikacja przy otwieraniu konta osobistego

 

Weryfikacja wideo to najnowsza metoda potwierdzania tożsamości klienta przezBanki stosujące wideoweryfikację przy otwieraniu konta osobistego bank podczas zdalnego zawierania umowy o produkt finansowy, np. ROR. Pierwszy zastosował ją wiosną 2017 r. Inbank, który w ten sposób udziela kredytów gotówkowych online.

Natomiast pionierem w otwieraniu kont osobistych tą drogą był Alior Bank. Udostępnił taką możliwość w maju 2017 r. Jesienią dołączył do niego BZ WBK, a pod koniec roku – Nest Bank.

Rozwiązanie działa głównie na komputerach stacjonarnych. Na razie tylko BZ WBK umożliwia otwarcie rachunku bieżącego przez wideoweryfikację w aplikacji mobilnej. Wkrótce taką możliwość mają wprowadzić pozostałe instytucje oferujące wideoweryfikację.

Jak działa wideoweryfikacja? Na stronie instytucji finansowej inicjuje się wniosek i wybiera kanał zawarcia umowy. Po podaniu podstawowych danych następuje połączenie z doradcą. Ten prosi klienta o przystawienie do kamery twarzy i obu stron dokumentu tożsamości. Po co​?

Pracownik sprawdza autentyczność dowodu czy paszportu w państwowych rejestrach, a algorytm poprzez analizę biometryczną porównuje wizerunek klienta z kamery z tym widniejącym na przedstawionym dokumencie. Jeżeli wszystko będzie się zgadzać, umowa o konto osobiste zostanie zawarta.

 

Wpłatomaty zbliżeniowe

 

Wpłatomaty zbliżeniowe pojawiły się w Polsce 22 maja za sprawą firmy IT Card, operatora sieci Planet Cash. Początkowo było ich pięć, z czasem sieć rozrosła się do 100 urządzeń. Jako pierwsi mogli z nich korzystać klienci BGŻ BNP Paribas.

W porównaniu do zwykłych urządzeń samoobsługowych różnica polega na tym, że karty nie trzeba wkładać do maszyny – wystarczy ją zbliżyć do czytnika. Na tej podstawie system identyfikuje posiadacza plastiku i przypisuje wpłatę do odpowiedniego rachunku.

 

Składanie PIT-a z konta bankowego

 

Składanie zeznania podatkowego przez bankowość internetowąOd 15 marca 2017 r. roczny PIT osoby fizycznej może za nią sporządzić właściwy urząd skarbowy. Trzeba tylko o to do niego zawnioskować, składając PIT-WZ. Podaje się w nim m.in. koszty uzyskania przychodu, liczbę dzieci na utrzymaniu oraz informacje o korzystaniu z innych odliczeń od podatku lub dochodu.

Formularz o rozliczenie zeznania podatkowego przez skarbówkę wyślemy tylko elektronicznie, np. przez Profil Zaufany lub bankowość internetową.

W tej ostatniej złożenie PIT-WZ potwierdza się otrzymanym z banku kodem jednorazowym. Takie rozwiązanie udostępniają m.in. PKO BP, BGŻ BNP Paribas, Raiffeisen Polbank i SKOK Stefczyka. W 2017 r. skorzystało z niego 38 tys. podatników.

Natomiast Profil Zaufany można założyć z poziomu systemu transakcyjnego ośmiu banków. Chodzi o: PKO BP, Inteligo, Bank Millennium, ING Bank Śląski, Bank Pekao, mBank, BZ WBK i EnveloBank.

 

Generowanie JPK z poziomu bankowości internetowej

 

Obowiązek przesyłania do urzędu skarbowego jednolitego pliku kontrolnego,Wysyłanie JPK_WB z konta firmowego Banku Millennium czyli zbioru danych o operacjach gospodarczych przedsiębiorstwa w formacie XML, został wprowadzony 1 lipca 2016 r. Początkowo objął on największe podmioty. Od tego roku muszą go przesyłać wszystkie firmy – także te jednoosobowe.

JPK składa się z siedmiu struktur, w tym ewidencji zakupu i sprzedaży VAT (JPK_VAT) oraz wyciągów bankowych (JPK_WB). Te pierwsze muszą być dostarczane co miesiąc. Te drugie należy okazywać w momencie kontroli skarbowej lub prowadzenia czynności sprawdzających, czyli na żądanie skarbówki.

Bank Millennium na początku ub.r. udostępnił w bankowości internetowej dla klientów biznesowych (Millenet dla firm) opcję automatycznego tworzenia i przekazywania JPK_WB w formacie wymaganym przez Ministerstwo Finansów.

***

A co waszym zdaniem zasługuje na miano największej innowacji w polskiej bankowości 2017 roku? Dajcie znać w komentarzach.


Maciej Kusznierewicz

© Obiektywnie o Finansach
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci